Zaktualizowano: 17 stycznia.2021 r.

Wniosek RDZ

Formularz Wniosek RDZ  – Wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia należności do ZUS z tytułu składek za marzec–maj 2020 r. z powodu koronawirusa.

Wnioski RDZ od 24.06.2020 r. składane są jedynie w wersji elektronicznej przez PUE-ZUS.

 

Jak złożyć wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek (RDZ)?

Poniżej prezentujemy jak w prosty sposób wysłać i podpisać wniosek RDZ:

Jak wysłać wniosek RDZ?

  • zaloguj się do swojego konta na PUE ZUS
  • przejdź do zakładki Płatnik
  • z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]
  • kliknij przycisk [Utwórz nowy] – wniosek RDZ możesz wybrać z listy dostępnych dokumentów
  • po zaznaczeniu wniosku kliknij [Utwórz dokument].
  • Wniosek możesz utworzyć także z menu [Usługi] – [Katalog usług]
  • Wyświetli Ci się formularz do wypełnienia. Automatycznie wypełnią się Twoje dane identyfikacyjne oraz adres mailowy, a jeśli jest podany to również numer telefonu. We wniosku podaj adres do korespondencji w tej sprawie. Dane adresowe pobiorą się jeśli na koncie w ZUS masz podany adres do korespondencji.
  • Wybierz przycisk „Sprawdź” – system podpowie Ci, czy uzupełniłeś wszystkie wymagane pola. Jeśli poprawnie wypełniłeś wniosek – zapisz go, a następnie zamknij formularz.

Jak podpisać wniosek RDZ?

Wniosek możesz wysłać elektronicznie za pomocą:
• profilu PUE,
• kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
• podpisu zaufanego (PZ ePUAP) lub
• podpisu osobistego (e-dowodu).

Podpis profilem PUE nie wymaga podawania żadnych dodatkowych danych – wystarczy, że jesteś zalogowany do swojego profilu na portalu PUE ZUS.

Podpis zaufany jest bezpłatny. Aby go uzyskać, złóż wniosek o profil na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Następnie potwierdź swoją tożsamość za pośrednictwem bankowości elektronicznej, w placówce ZUS albo w urzędzie miasta lub gminy. Możesz też złożyć wniosek o tymczasowy profil zaufany na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Swoją tożsamość potwierdzisz za pośrednictwem wideo rozmowy z urzędnikiem. Uzyskasz w ten sposób profil, który jest ważny 3 miesiące.

Podpis kwalifikowany wydają centra certyfikacji. Jest to usługa płatna. Jej koszt zależy m.in. od okresu ważności, na jaki zostaje wydany certyfikat.

Podpis osobisty (e-dowód) możesz uzyskać bezpłatnie przy składaniu wniosku o nowy dowód osobisty. Certyfikat podpisu osobistego znajdzie się w e-dowodzie. Aby korzystać z podpisu osobistego, musisz mieć czytnik NFC do e-dowodu oraz zainstalować na swoim komputerze odpowiednie oprogramowanie.

Jeśli posiadasz kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany (PZ ePUAP) lub podpis osobisty (e-dowód) i chcesz wysłać wniosek, wybierz przycisk „Wyślij”.

Warto zobaczyć inne formularze/druki ZUS w naszej sekcji z aktualnymi drukami. Chcesz złożyć wniosek lub druk w swojej placówce ZUS? Sprawdź adres placówki ZUS w swoim mieście za pośrednictwem naszej wyszukiwarki ZUS.

Oceń artykuł: