ZUS PUE – Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE)

Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE)

Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, dzięki któremu internetowy klient Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ma możliwość w jednym miejscu zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi, świadczeniami i płatnościami bez wychodzenia z domu.

Kto może skorzystać z PUE ZUS?

Platforma Usług Elektronicznych ZUS jest przeznaczona dla wszystkich klientów ZUS. Aby skorzystać z dobrodziejstw platformy usług elektronicznych wystarczy spełnić poniższe warunki:

  • Mieć ukończone 13 lat
  • Założyć konto na PUE ZUS
  • Potwierdzić swoją tożsamość

Co można załatwić na PUE?

  • przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
  • przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
  • składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
  • zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS,
  • umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.

Jeśli jesteś osobą ubezpieczoną:

Jeśli jesteś osobą ubezpieczoną np. pracownikiem to za pośrednictwem PUE ZUS możesz sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, masz również dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.

Jeśli jesteś płatnikiem składek:

Jeśli jesteś płatnikiem składek np. przedsiębiorcą to za pośrednictwem PUE ZUS możesz skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. zgłosisz pracownika do ubezpieczeń, wypełnisz i przekażesz dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS. Możesz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE. Możesz przeglądać i pobierać zwolnienia lekarskie (e-ZLA).

Jeśli jesteś świadczeniobiorcą:

Jeśli jesteś świadczeniobiorcą to za pośrednictwem PUE ZUS masz dostęp m.in. do formularza PIT 11A, czyli informacji o dochodach uzyskanych od ZUS lub do formularza PIT 40A, czyli rocznego obliczenia podatku przez ZUS. Możesz zarezerwować wizytę. PUE podpowie adres jednostki ZUS zgodnej z Twoim adresem zamieszkania. Możesz też złożyć wniosek o zmianę swoich danych.

ZUS PUE – Jak zarejestrować konto?

1/ Wejdź na www.zus.pl i wybierz z menu “Zarejestruj w PUE”

Aby zarejestrować się w portalu PUE ZUS, na stronie głównej www.zus.pl wybierz przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).

2/ Wybierz sposób rejestracji i wypełnij formularz.

Masz do wyboru rejestrację: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Udostępnione zostały Ci różne sposoby rejestracji. Możesz użyć profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS. Możesz również samodzielnie wypełnić formularz rejestracji. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od wybranego sposobu. Jeśli wybierzesz rejestrację [Dla przedsiębiorców], musisz wpisać również swój NIP

3/ Zapoznaj się z regulaminem i zaakceptuj go.

Aby założyć profil na PUE: Potwierdź, że nie jesteś robotem., Zapoznaj się z regulaminem., Zaznacz pierwsze dwa check-boxy (kwadraciki): – Akceptację Regulaminu PUE, – Zgodę dotyczącą danych adresowych i innych danych., Zaznaczenie trzeciego check-boxu jest opcjonalne.

4/ Zarejestruj profil
Gdy wprowadzisz wszystkie wymagane dane i zatwierdzisz regulamin, kliknij przycisk
[ZAREJESTRUJ PROFIL]. Wyświetli się okno z informacją o pomyślnej rejestracji profilu. Wiadomość z Twoim loginem zostanie wysłany też na adres e-mail podany w formularzu.