Polski Bon Turystyczny – pomocne informacje z ZUS dla przedsiębiorców i organizacji pożytku publicznego

Polski Bon Turystyczny – informacja dla przedsiębiorcy turystycznego i organizacji pożytku publicznego. Kto może przyjmować płatności za usługę hotelarską lub imprezę turystyczną za pomocą Polskiego Bonu Turystycznego? Jakie warunki trzeba spełnić, aby przyjąć płatność bonem? Kto obsługuje podmiot turystyczny na PUE ZUS? Jak przyjąć płatność bonem turystycznym? Jak sprawdzić rozliczenia Podmiotu Turystycznego? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w naszym artykule!

Polski Bon Turystyczny - informacja dla przedsiębiorcy turystycznego i organizacji pożytku publicznego

Co to jest Polski Bon Turystyczny?

Polski Bon Turystyczny jest formą wsparcia dla polskich rodzin oraz branży turystycznej w związku z trudną sytuacją gospodarczą wywołaną epidemią COVID-19. Za pomocą bonu można zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w Polsce do końca marca 2022 r.

Kto może przyjmować płatności bonem?

Płatności za usługę hotelarską lub imprezę turystyczną za pomocą Polskiego Bonu Turystycznego mogą przyjmować takie podmioty jak: przedsiębiorcy turystyczni lub organizacje pożytku publicznego, które legalnie prowadzą działalność polegającą na świadczeniu usług hotelarskich lub imprez turystycznych i znajdują się na liście tutaj: https://bonturystyczny.polska.travel/lista-podmiotow

Usługa hotelarska to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych.

Impreza turystyczna oznacza połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, spełniające określone ustawą warunki (art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby przyjąć płatność bonem?

Podmioty, które chcą przyjmować płatności w formie bonu turystycznego muszą spełnić następujące warunki:

– obiektów hotelarskich prowadzonej przez marszałka województwa,
– pól biwakowych prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
– innych obiektów hotelarskich prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,

lub
posiadać wpis do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych.

Jak złożyć oświadczenie w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny?

Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny (PBT) można przekazać wyłącznie za pośrednictwem PUE ZUS. Takie oświadczenie

„Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny”(PBT) – plik docx 864 kb.

przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego można złożyć osobiście lub można przekazać osobie upoważnionej.

Jak przyjąć płatność bonem turystycznym?

Przyjmowanie płatności bonem turystycznym jest bardzo proste bo ogranicza się do tego, że menadżer podmiotu turystycznego na PUE ZUS musi dodać przynajmniej jedną osobę w roli recepcjonisty. Nasz Menadżer może sam sobie nadać taką rolę i rozliczać płatności z klientami. Płatność bonem turystycznym możesz przyjmować za pomocą aplikacji dla recepcjonisty dostępnej na stronie bonturystyczny.zus.pl. Klient poda Ci kod obsługi płatności, który dostał e-mailem (może go też sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS), a następnie kod, którym potwierdzi płatność (otrzyma go esemesem w momencie transakcji). Skorzystaj z instrukcji „Jak przyjmować płatności za pomocą bonu turystycznego – instrukcja dla recepcjonisty” (plik docx 468 kb).

Jak sprawdzić rozliczenia Podmiotu Turystycznego?

Menedżer podmiotu turystycznego może sprawdzić transakcje i rozliczenia zrealizowane bonami turystycznymi na PUE ZUS.

Do kiedy można przyjmować płatności bonem?

Płatności za pomocą bonu turystycznego można przyjmować do 31 marca 2022 r. W każdym momęcie właściciel obiektu biorącego udział w programie Polski Bon Turystyczny może zrezygnować z udziału poprzez złożenie oświadczenia na PUE ZUS. Po złożeniu oświadczenia podmiot zostanie wykreślony z listy na stronach: www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel.

Kiedy ZUS przeleje płatność bonem turystycznym?

Przedsiębiorcy turystyczni lub organizacje pożytku publicznego, które przyjęły płatność bonem turystycznym otrzymają od ZUS przelew na rachunek podany przy rejestracji na PUE ZUS, w ciągu 14 dni od przyjęcia płatności bonem.

Kontakt w sprawie bonu turystycznego

Pomoc w sprawie bonu turystycznego można uzyskać pod numerem telefonu 22 11 22 111 (przez całą dobę, 7 dni w tygodniu) lub wysyłając wiadomość na adres e-mailowy bon@zus.pl

 

Źródło informacji:

  1. https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/polski-bon-turystyczny-informacja-dla-przedsiebiorcy-turystycznego-i-organizacji-pozytku-publicznego/3496226
  2. https://bonturystyczny.polska.travel/strefa-przedsiebiorcy