Zaktualizowano: 23 września.2022 r.

ePłatnik – bezkosztowe przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS. Jak przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS za pomocą aplikacji ePłatnik? Co to jest ePłatnik? Dla kogo jest ePłatnik? Jak aktywować ePłatnika? Jakie są zalety ePłatnika? W czym pomoże ePłatnik? Co zrobić, aby móc korzystać z ePłatnika?

ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet

Czym jest ePłatnik?

ePłatnik to darmowa aplikacja internetowa udostępniona przez ZUS do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. ePłatnik ZUS jest częścią Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS), odpowiednikiem programu Płatnik.

Jakie możliwości daje ePłatnik?

Aplikacja ePłatnik umożliwia takie rzeczy jak:

  • tworzenie dokumentów ubezpieczeniowych za pomocą kreatorów i samodzielnie,
  • przejrzenie, wydrukowanie i wysłanie do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych,
  • zaimportowanie plików z zewnętrznych systemów kadrowo-płacowych,
  • sprawdzenie numeru swojego indywidualnego rachunku składkowego,
  • przygotowanie informacji miesięcznej oraz rocznej dla osoby ubezpieczonej,
  • dowolne skonfigurowanie działania aplikacji,
  • wybierzesz sposób wysyłki dokumentów (papierowo lub elektronicznie) i ich podpisywania.

Dla kogo jest przeznaczony ePłatnik?

Aplikacja ePłatnik jest przeznaczona dla każdego, kto prowadzi małe lub średnie przedsiębiorstwo i zatrudnia do 100 osób. W twoim imieniu może też działać osoba upoważniona np. księgową czy pracownik biura rachunkowego.

Jak aktywować aplikację ZUS ePłatnik?

Aktywacja ePłatnika na portalu ZUS jest bardzo prosta. Wystarczy założyć konto na PUE ZUS. Po rejestracji konta na PUE ZUS zostanie nadana Ci rola płatnika na PUE. Po nadaniu roli płatnika na PUE aktywuj aplikację ePłatnik w kilku krokach:

1. Przejść do widoku ogólnego portalu PUE.
2. Wybrać pozycję menu Aktywacja ePłatnika dostępną pod zakładką Ustawienia/Konfiguracja profilu.
3. Zostanie wyświetlona lista płatników, do których użytkownik ma nadane uprawnienia.
4. Wskazać płatnika, który w kolumnie „Aktywny ePłatnik” ma znacznik wyłączony i nacisnąć przycisk „Aktywuj ePłatnika”.

Jakie są zalety aplikacji ePłatnik ZUS?

  • Dane, które pobierasz z ZUS do ePłatnika, są na bieżąco aktualizowane. Dzięki temu unikniesz błędów związanych z niezgodnością danych przesyłanych w dokumentach z danymi zapisanymi w ZUS.
  • Dokumenty, które tworzysz, są weryfikowane przed wysłaniem do ZUS.
  • Możesz podpisywać dokumenty nie tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym, ale również za pomocą podpisu osobistego oraz podpisu zaufanego (PZ ePUAP), który jest bezpłatny.
  • Specjalne kreatory ułatwią Ci krok po kroku wypełnianie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. W aplikacji dostępne są kreatory dotyczące obsługi rozliczeń, obsługi płatnika, ubezpieczonego i członka rodziny, tworzenia informacji dla osoby ubezpieczonej, obsługi dokumentów ZUS IWA i ZUS ZSWA.
  • ePłatnik działa na dowolnym systemie operacyjnym z przeglądarką internetową i nie musisz instalować dodatkowych programów.
  • Aplikacja jest na bieżąco aktualizowana.
4.9/5 - (9 votes)