Skargę do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) możesz złożyć w różnych sytuacjach jeśli jesteś niezadowolony z działania ZUS. Co może być przedmiotem skargi do ZUS? Co powinna zawierać skarga do ZUS? Jak i gdzie złożyć skargę do ZUS? Jak złożyć skargę na bezczynność ZUS? Ile czasu ZUS ma rozpatrzenie skargi? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym poradniku poniżej.
Co może być przedmiotem skargi do ZUS?
Przedmiotem skargi do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) mogą być wszelkie czynności prawne i faktyczne lub też nie podjęcie czynności przez ZUS. Przedmiotem skargi do ZUS może być:
- zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań,
- naruszenie praworządności,
- naruszenie interesów skarżących,
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem skargi do ZUS mogą być również inne okoliczności, z których wynika niezadowolenie.
Jak napisać skargę do ZUS?
Skarga składana do ZUS powinna zawierać następujące elementy:
- imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego skargę,
- adres (wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) wnoszącego skargę,
- treść skargi (treść może być wyrażona w sposób dowolny, przy czym istotne jest, aby można było na jej podstawie ustalić przedmiot skargi lub wniosku).
Jak i gdzie złożyć skargę do ZUS?
Skargę do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można złożyć w każdej ZUS oraz Centrali ZUS:
- pisemnie,
- telegraficznie lub za pomocą dalekopisu,
- telefaksu,
- poczty elektronicznej – cot@zus.pl
- ustnie do protokołu.
Ile czasu ZUS ma rozpatrzenie skargi?
Skarga złożona do ZUS jest rozpatrywana bez zbędnej zwłoki. Maksymalny czas na rozpatrzenie skargi w ZUS wynosi miesiąc od dnia wpływu skargi do ZUS.
Do kogo złożyć skargę w ZUS?
Skargę na ZUS możesz zgłosić osobiście do:
- Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub do wyznaczonego Członka Zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który przyjmuje osoby zgłaszające się na dyżur w szczególności w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek po godzinie 16:00.
- Dyrektora komórki organizacyjnej Centrali albo wyznaczonego przez niego wicedyrektora, kierownika inspektoratu albo wyznaczonego przez niego zastępca kierownika inspektoratu, kierownika biura terenowego przyjmują osoby zgłaszające się na dyżur codziennie w godzinach pracy.
- Dyrektora oddziału albo wyznaczony przez niego zastępcę dyrektora oddziału przyjmują osoby zgłaszające się na dyżur, w szczególności: w poniedziałki – po godzinach pracy oddziału; w czwartki – co najmniej dwie godziny w godzinach pracy oddziału.
Czy ZUS odpowie na skargę?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych po zakończeniu postępowania w sprawie skargi wyśle w formie pisemnej informację o sposobie załatwienia skargi.
Źródło informacji:
- https://bip.zus.pl/obsluga-klienta/ogolne-zasady-zalatwiania-spraw/zasady-przyjmowania-rozpatrywania-i-zalatwiania-skarg-i-wnioskow-w-zus
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Od 2012 roku zawodowo związany z dziennikarstwem obejmującym tematykę US, ZUS. Współpracowałem z największymi serwisami w naszym kraju, gdzie doskonaliłem swój kunszt zawodowy. Misją moich serwisów jest dostarczanie zrozumiałej wiedzy z zakresu podatków, działalności ZUS. Prywatnie miłośnik długich wędrówek górskich.