Profil zaufany ePUAP

Profil zaufany ePUAP to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Jak uzyskać profil zaufany ePUAP? Ile kosztuje wyrobienie profilu zaufanego? Czy mogę mieć kilka ważnych profili zaufanych? Jak długo profil zaufany jest ważny? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się jak założyć profil zaufany w kilku krokach!

ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

Co to jest profil zaufany ePUAP?

Profil zaufany ePUAP jest środkiem identyfikacji elektronicznej obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany ePUAP działa jak odręczny podpis, dzięki niemu można wysłać online dokumenty i wnioski do różnych urzędów np. ZUS, US.

Kto może założyć profil zaufany?

Profil zaufany może założyć każdy, kto spełnia następujące 4 warunki:

  • ma numer PESEL,
  • miał lub ma polski dowód osobisty,
  • ma pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
  • ma ważny dowód osobisty lub paszport.

Dzieci przed ukończeniem 13. roku życia i osoby ubezwłasnowolnione nie mogą mieć profilu zaufanego.

Jak założyć profil zaufany ePUAP?

Osoby, które chcą uzyskać profil zaufany ePUAP mogą to zrobić następująco:

  1. Wchodzimy na stronę https://epuap.gov.pl/.
  2. Zakładamy konto użytkownika na portalu ePUAP.
  3. Zakładamy profil zaufany oraz natychmiast potwierdzamy przez internet np. korzystając z bankowości elektronicznej wówczas od razu można zacząć załatwiać sprawy przez internet w ePUAP lub
  4. Zakładamy profil zaufany i potwierdzamy go później w ciągu 14 dni w wybranym miejscu tzw. punkcie potwierdzającym – działanie usług będzie dostępne dopiero po potwierdzeniu profilu w punkcie potwierdzającym.

Jak uzyskać Profil Zaufany?

Osoby, które są zainteresowane uzyskaniem Profilu Zaufanego mogą go uzyskać na 4 sposoby:

Jak uzyskać Profil Zaufany? Sprawdź 4 sposoby założenia profilu zaufanego

 

  1. Wchodzimy na stronę https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage
  2. Bank lub inny dostawca tożsamości (Załóż i potwierdź Profil Zaufany online za pomocą banku lub innego dostawcy tożsamości)
  3. Rozmowa wideo z urzędnikiem (PROFIL WAŻNY TYMCZASOWO – Złóż wniosek o Profil Zaufany online i potwierdź go w rozmowie wideo z urzędnikiem)
  4. e-dowód (Załóż i potwierdź Profil Zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC)
  5. Wniosek online (Wypełnij wniosek online i potwierdź go w placówce – ponad 2 tysiące miejsc w Polsce i za granicą)

Gdzie znajdę punkt potwierdzający?

Funkcję „punktu potwierdzającego” pełni w szczególności: konsul, naczelnik urzędu skarbowego, wojewoda, oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Pełna lista „punktów potwierdzających” udostępniona jest na stronie:

  • https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList

Kontakt w sprawie Profilu Zaufanego

Masz pytania lub wątpliwości ? Skorzystaj z pomocy i  zadzwoń lub napisz:


Pomoc dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-18.00.

Zgłoszenia wysyłane drogą elektroniczną na adres e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl powinny zawierać minimum informacji umożliwiających sprawną obsługę:

  1. Dane kontaktowe (Imię, Nazwisko i/lub instytucja, prawidłowy adres e-mail, nr telefonu)
  2. Temat wiadomości: Profil Zaufany
  3. Login Użytkownika: np.: „Użytkownik_pz”
  4. Nazwę systemu operacyjnego i jego wersję
  5. Nazwę przeglądarki internetowej: wersję oraz ustawienia językowe
  6. Czas wystąpienia błędu: datę, godzinę
  7. Miejsce wystąpienia błędu lub szczegółowy opis zagadnienia np.: po kliknięciu „Zaloguj”> przejście do „Profil Zaufany” > następnie „Wyszukiwanie Wniosków” > (dalszy opis zagadnienia)
  8. Widok ekranu z błędem (Print Screen)
  9. Dla już zgłoszonych spraw otrzymany numer zgłoszenia umieszczony na początku tematu wiadomości e-mail

 

Źródło informacji:

  1. https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
  2. https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage
  3. https://pz.gov.pl/pz/help
  4. https://www.zus.pl/o-platformie-uslug-elektronicznych-pue-/profil-zaufany-epuap1